Публікація: Філіпенко Н. З історії філософської спільноти в Україні: Київське Науково-філософське товариство (1914-1919) // Філософська думка. – 2015. – № 3. – С. 74-88.

 Вивчення тих фрагментів історії філософії в Україні кінця ХІХ – початку ХХ століть, пов’язаних з Києвом, що табуювалися в радянський період, дивним чином співпадає з самим ходом філософського процесу тієї доби: спочатку в фокус дослідницьких інтересів попали окремі персоналії [наприклад, Ткачук, 1997], згодом настав час реконструкції інституціюваної форми філософування, що відтворювала контекст і панораму традицій, в яких творили згадані філософи: спершу – академічної філософії в Київському Імператорському університеті св. Володимира [наприклад, Ґенеза, 2009 ] та Київській Духовній Академії [наприклад, Мозгова, 2004], потому – філософських товариств (Київських Релігійно-філософського (1908-1919) та Науково-філософського товариств (1914-1919)) [наприклад, Филиппенко, 2009], які стали місцем зустрічі і дискусій не лише викладачів філософських дисциплін учбових закладів різних рівнів, а й усіх тих, хто займався, або ж цікавився філософією, так би мовити, непрофесійно (однак, як виявилося пізніше, дехто з них залишив значний слід і в історії філософської думки).

На перший погляд, філософські товариства як неформальні об’єднання, що на початку ХХ ст. виникли в найбільших університетських містах Російської імперії, в тому числі й у Києві, можуть здаватись досить скромним чинником філософського процесу, певним несамостійним додатком до академічної філософії. Можливо, саме цим пояснюється те, що довгий час вони залишалися на периферії уваги дослідників історії філософії[1], однак останнім часом ситуація дещо змінилася.[2]

 Для того, щоб визначити те місце, яке належить філософським товариствам у філософській думці цього періоду, звернемося до свідчення сучасника тих подій – російського філософа Б. Яковенка: «Коли одинадцять років тому (у 1914 р. – Н.Ф.) вийшла остання книга «Логоса», ціла низка ознак свідчила беззаперечно про те, що наближається епоха філософського розквіту в Росії. Мати неабияку надію на це дозволяли, перш за все, суто зовнішні фактори: розмноження та посилена діяльність філософських товариств і гуртків обох столиць, народження нових філософських органів, частіша поява статей філософського змісту в суспільно-літературних і політичних журналах та газетах, зростання кількості різного роду та обсягу філософських публікацій...» [Яковенко, 1925: с. 195].

Подробнее...

 

История философии дореволюционной России таит в себе еще много "белых пятен". И чем ближе какой-либо феномен ее к октябрю 1917 года, тем больше "провалы" в его осмыслении, поскольку в этой точке истории оборвалось не только течение государственного развития страны, но и ушла во внешнюю и внутреннюю эмиграцию та часть культуры, истоком которой было Православие. Внешнее скитальчество такой культуры, сохранив в своем смысловом ядре главное — православное вероучение, со временем обусловило утрату ее исконного языка (а вместе с ней и исчезновение некоторых содержательных нюансов, хранителем которых он выступал), а также уход от обсуждения целого ряда проблем, которые становятся слишком гипотетичными в чужеродном цивилизационном каркасе (в частности, проблем философии истории). Внутреннее подполье сделало этот пласт культуры настолько сокрытым, что подлинное возвращение к нему как к своему смыслу может быть долгим и мучительным как для отдельных исследователей, так и для общества в целом, ибо предполагает вживание многих и многих в Православие, запрет на Которое таится уже не в государственном устройстве как таковом, а в душах тех, кто отвергает Христа.

Подробнее...

 

До сих пор собственно Киевскому Религиозно-философскому обществу была посвящена всего одна статья, написанная историком С. Шурляковым1. Ценность этой работы неоспорима, поскольку именно благодаря ей началось воссоздание истории общества. Однако, найдены новые документальные свидетельства, и возникла необходимость уточнить многое из того, о чем писал автор, дополнить начатое ранее неизвестными подробностями. Из-за неполноты архивов, обусловленной революционными событиями 1917 года и особенно потерями в ходе эвакуации времен Великой Отечественной войны, особую ценность приобретают публикации в периодике, позволяющие восполнить пробелы истории, в том числе и истории Киевского Религиозно-философского общества, информация о котором в газете "Киевская мысль" оказалась чрезвычайно важной: используя ее, можно восстановить многие детали деятельности общества.

Подробнее...